Allt börjar med skapelsen

Titta så fin Adam och Eva matar en triseratops I Edens lustgård! Och är det inte en liten T-rex som går på promenad utan att vare sig människorna eller de andra växtätarna bryr sig. Det var kanske när synden kom in i världen som T-rex började gnaga kött.

Nej, låt oss en gång för alla ta och reda ut det här begreppet med skapelsen. Jag menar inte att jag sitter på det rätta svaret men jag tycker att jag har en sundare inställning till just skapelserättelsen än vad många har.

Vissa är bokstavstroende och anser att detta är exakt hur Gud skapade jorden till punkt och pricka. Att jorden är – vad är det de säger -7000år gammal och att folk som tror på evolutionen är hereter. Andra försöker (till och med jag ibland) med på alla sätt och vis försöka sätta in Darwins teorier i skapelseberättelsen. Och med båda alternativen är man ute och cyklar.  I vissa fall har det blivit såhär tokigt! Ken Ham på Creation Museum hade varit flera miljoner rikare om han hadde tagit sig tid och läst lite basic exegetik.

Visst det finns ganska häftiga detaljer,  ordningen för hur allt är uppbyggt är ju i stora drag densamma som Darwin. En annan häftig detalj är: för att jorden skulle kunna komma till är Tid, Materia och energi  de viktiga beståndsdelarna och läser man ur Genesis allra första vers så kan man uttyda både tid och materia. ” I begynnelsen (tid)skapade Gud himmel och jord(materia).”  Och i tredje versen ” Gud sade: "Ljus, bli till!" Och ljuset(energi) blev till.” Är det en tillfällighet? Jag vet inte, men det hade i så fall berättaren ingen aning om just då. Berättaren, ja, man kanske i stället borde säga sångaren efter som berättelsen förmodligen sjöngs.  Ett mycket bra sätt om man vill komma ihåg något ju. De olika dagarna är verserna och de upprepande” Det blev kväll och det blev morgon. Det var den X dagen.” är refrängen.  Och förmodligen så sjöng man denna låten för barnen vid lägerelden när det var dags för spännande historier och sånt. Och låten fördes vidare från generation  till generation. Så det är knappast troligt att folk på järnåldern visste hur tid, materia och energi funkade.

Är berättelsen inte Gudomligt inspirerad då? Jo givetvis är den det annars skulle den ju inte ha hamnat i bibeln. Men vi måste tyda berättelsen på de sättet den är ämnad att göra.

Hela gamla testamentet är skriven på antik berättar konst. Det är ett historiskt verk men i stället för att skildra ”historien historien” där källkritik och kronologi är det viktiga är i stället gamla testamentet ett religiöst historiskt verk. Där det väsentliga är hur Gud upprättar ett förbund med Abraham och hans efterföljande och hur han aldrig släpper taget om sitt utvalda folk. Vi kan gå in på GT en annan gång, just nu så är det skapelsen jag skriver om.

Men vadå, sa inte Gud till Moses vad han skulle skriva? Nu är det hela inte så enkelt. Pentateuken eller Moseböckerna är ju faktiskt skrivna av rätt många människor och sammansatta mellan 1000 och 500 f Kr. Det finns fyra olika källor och dessa är:  Jahvisten,  Elohisten, Deuteronomisten och Prästskriften.Det är prästskriften (P) som står som källa för den första skapelseberättelsen – den vi pratar om. Och det roliga är att den är yngst. Det som står först i GT har förmodligen nedtecknats sist.

Hur skall vi då nalkas texten? Efter som texten skrevs ner till israeliterna måste vi läsa den som en israelit. I vår tid så bygger hela vår Gudsrelation på tro. Att Gud och jag får en relation när jag börjar att tro på honom. Detta är helt obegripligt för en Israelit på den tiden. Att Gud finns och har skapat jorden var en självklarhet, det fanns inget annat alternativ. För att säga att man tror på Gud så måste det finnas en motpol, att man inte tror på Gud. Och en sådan motpol fanns inte hos israeliterna. De ”visste” att Gud skapat jorden och att Gud hade en relation med dem. Det de kunde tveka på var huruvida Gud grep in i deras liv eller inte i vissa tillfällen.

Denna skapelseberättelse var Israelerna föresten inte ensamma om eller ens först. För denna är snarlik den som berättades i Mesopotamien och gamla Egypten och i andra mindre religioner fast då med deras gudar då. (P) snor helt enkelt bara den berättelse som florerade och som var inarbetad.

Men har då inte Gud alls sagt till Prästskriftkällan hur denne skall skriva början på Genesis? Denna fråga är svår, och jag måste nog säga både Ja och Nej. Man märker ganska tydligt i GTs texter när Gud verkligen verkligen vill få någonting sagt och skapelseberättelsen är inte skriven på samma sätt som de andra texterna. Jag tror att om (P) hade skrivit ner skapelseberättelsen i dag med vår kunskap om världen så hade han tagit Darwins version och lagt till lite, och det är det här att lägga till lite som är det viktiga i hela berättelsen. Om vi suddar bort det som är snarlikt de andra skapelseberättelserna som fanns vad har vi kvar då? Jo en Gud som skapar, skild från världen. Inte som i de andra kulturerna där Gud skapar jorden ur sig själv och finns som kraft i den. Moder jord etc. Det andra som skiljer Israeliternas berättelse är hur människan kom till. I andra kulturer så skapades människan genom andra gudar, de gick i tu och vipps så fanns människor. Men vår ”Gud skapade människan till sin avbild”. Detta är ingen yttre eller inre kvalité som vissa har fått för sig. Att vi på något sätt skulle vara Gudomliga. Att tänka i dessa banor gör oss skyldiga till de som händer senare i syndafallet och det är också ett annat inlägg. Vi är skapta till Guds avbild till att ha en relation med honom. Ett annat sätt att se det är att vi är hans avbild för att vi ska förvalta och ”Härska över havets fiskar och himlens fåglar och över alla djur som myllrar på jorden."  Guds avbild för att vi ska take care of his buissnes här på jorden. Men främst till att ha en relation med honom.

Så vad har vi kommit fram till, jo, om man tar bort alla tankar på att detta är ett vetenskapligt verk. Att man tar bort tankarna på att ”hmm finns Gud eller inte? Har han skapat jorden eller inte” och om man tar bort det snarlika från samtidens skapelseberättelser och ser på bibeln ur en religiös synvinkel , vad har vi då kvar?

Jo att Gud skapade jorden (hur är inte väsentligt) för att ha en plats där Gud och människor kan ha en relation med varandra.

extra ecclesiam nulla salus /Sebastián Öhman