Någon slags inledning

När vi nu i Svenskakyrkan är i ett skede där vi (vare sig vi sakramentalister vill det eller inte) håller på att omskriva den systematiska teologin, i alla fall omprövar den för att se om den funkar i dagens samhälle. Jag tänker främst på dop och äktenskapssyn. Kyrkan vilar på dogmer och dogmerna kommer ifrån Skrift och tradition. Nu är tradition inte lika viktigt längre och skriften kan ju omtolkas så med andra ord behöver vi inte den systematiska teologin längre.

Kyrkan är till för alla! Men är det meningen att alla ska få ändra dess trosinriktning? Vi vill inte ha en präststyrd kyrka. Men är det meningen att politiker och folk som du aldrig kommer att möta vid nattvardsbordet skall bestämma över kyrkan? Vi vill ha högt i tak och låga trösklar. Men ni vill inte ha med folk som inte tycker som ni och som vill hålla kvar vid det gamla, eller helt enkelt inte vill rusa fram några beslut utan att först hinna be om och för det.

Debatten är öppen och detta kommer inte bli en blogg där jag tror mig sitta på några sanningar. Men det är svårt att försvara sin kristna tro, när evangeliet ständigt urvattnas och man skäms för den bristande trovärdigheten när kyrkan styrs utav okristna politiker utan någon som helst teologisk kunskap.

Så istället för att jag skriver av mig i det dolda kommer jag nu offentliggöra mina tankar och funderingar om trosfrågor, Svenskakyrkan och om min egna eviga kamp.

extra ecclesiam nulla salus / Sebastián Öhman


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback